Menu

Lakto-ovo-vegetar

En lakto-ovo-vegetar spiser som en vegetar plantebaseret, men desuden også mælkeprodukter og æg. ’Lakto’ – eller ’lacto’ – er latinsk og betyder mælk, mens ’ovo’ er det latinske ord for æg. De fleste, der lever vegetarisk, er lakto-ovo-vegetarer, men bruger blot betegnelsen vegetar. Det er også denne form for vegetarisme, de fleste tænker på, når de tænker på en vegetarisk kost. Dette er også kommet til indenfor måltidskasser. Du kan læse mere om vegetariske og veganske måltidskasser her.

Mælkeprodukter og sundhed

En lakto-ovo-vegetar, der altså inkluderer mælkeprodukter i sin kost, kan få nogle af de sundhedsmæssige fordele, der netop er ved disse fødevarer. Mælkeprodukter har været et omdiskuteret emne, og der er opstået flere myter om produkterne. Dog har en gruppe af danske forskere vist, at det ikke er skadeligt at indtage mælkeprodukter. Derimod kan mælkeprodukter gavne dit helbred ved eksempelvis at minimere dine risici for slagtilfælde og hjerte-kar-sygdomme.

Dine knogler skal holdes stærke og sunde, og derfor er en række næringsstoffer helt essentielle. Calcium, som i daglig tale går under navnet kalk, er et mineral, der i særdeleshed bidrager til, at dine knogler styrkes. Flertallet indtager calcium gennem mælkeprodukter – eksempelvis gennem et glas mælk til maden eller en skive ost på brødet. Calcium findes desuden også i grove grøntsager, bønner, fuldkorn og nødder. Da en lakto-ovo-vegetar baserer sin kost på grønt og fuldkorn og desuden inkluderer mælkeprodukter, er der ingen umiddelbar fare for at få for lidt calcium gennem kosten.

Fordele ved at spise æg

Ligesom der er fordele ved at have mælkeprodukter i sin kost, er der også en række fordele ved at spise æg, selvom du er vegetar. Æg er fyldt med proteiner, og blommen er proppet med sunde fedtstoffer, som bidrager til en god mæthed. Derudover indeholder et æg næsten alle de næringsstoffer, du har brug for – med undtagelse af C-vitamin og fibre. Du får en stor mængde B12-vitamin gennem æg. B12-vitamin kan du kun få gennem animalske fødevarer, hvorfor vegetarer – eller veganere – der ikke spiser animalske produkter, får B12-vitamin enten som tilskud eller gennem andre fødevarer. Ligesom mælkeprodukter medvirker æg til, at dine knogler bliver stærkere. Opbygningen af knogler kræver calcium, som optages mest optimalt i kroppen i selskab med D-vitamin, som findes i æg. Der er altså mange fordele at hente ved at spise æg – hvad enten du foretrækker dem blødkogte, hårdkogte, som spejlæg eller som en luftig omelet.

Mælkeprodukter og æg med god samvittighed

Både produktionen af mælkeprodukter og æggeindustrien bliver af etiske og miljømæssige grunde hyppigt diskuteret. Dog er der ting, du selv kan gøre for at inkludere mælkeprodukter og æg i din kost og stadig have samvittigheden intakt. En af de nemmeste måder, hvorpå du kan gøre en forskel, er at gå efter økologiske mælkeprodukter og æg. Vælger du økologi, er du sikret, at der er taget hånd om både dyrevelfærden og naturen. Det betyder, at der eksempelvis er taget hensyn til dyrenes sociale mønstre, at de har haft adgang til naturen, og at de har fået kvalitetskost.

af Måltidskasserne.dk | 6. november 2018

Sådan kommer du i gang

Vælg leverandør

Vælg din ønskede leverandør af måltidskasser fra vores store udvalg

Få leveret til døren

Vores leverandører leverer din måltidskasse lige til din hoveddør.

Tilbered maden

Tilbered maden - dette tager oftest blot 15-30 min.

Fleksitar
Lakto-vegetar

Blandt andet nævnt her:

Omtalt af: Dagens.dkComputerworld.dkTrendsOnline.dkConnery.dk