Aarstiderne weekendlevering

Aarstiderne; nu med weekendlevering af måltidskasser

Aarstiderne brager derudaf: Vil levere til weekenderne

Der er ingen tvivl om, at danskerne efterhånden har taget måltidskasse-konceptet til sig – det mærker man i den grad hos den danske virksomhed Aarstiderne, der siden 2013 har oplevet et markant vokseværk. På få år har man således formået at vækste nettoomsætningen med hele 144%. Nu planlægger virksomheden fra Barrit i Midtjylland at erobre danskernes weekender og skaffe mad på bordet med sine Weekendkasser.

Ridder med på en bølge

Aarstiderne har på få år opbygget et unikt koncept bestående af smagfulde måltidskasser i forskellige nicher, herunder såvel til den travle familie, men også vegetarer, veganer og fitnessfolk. Dette har åbnet op for helt nye målgrupper og potentielle kunder, som drømmer om at kvitte tjansen foran kødgryderne og i stedet bruge tiden på noget andet. Virksomheden har dog også nydt godt af en generel tendens herhjemme, der bunder i selv samme ønske om at reducere den tid, vi bruger på madlavning, uden at det går ud over kvaliteten eller kosten.

Det kan aflæses direkte i Aarstidernes imponerende regnskaber, som bugner af sundhed og styrke. Virksomheden har ikke blot mere end fordoblet sin nettoomsætning på en kortere årrække. Man formår nemlig også at præstere et meget tilfredsstillende overskud. Sund, nærende og nem mad kan tilsyneladende godt betale sig, hvilket sandsynligvis også spiller en rolle ift. Aarstidernes nye ambition om at indtage weekenden med sine måltidskasser.

Nem mad i weekenderne med Weekendkasser

Aarstiderne er blevet rigtig gode til at hjælpe folk i hverdagen fra søndag til midt i ugen. Men mange danskere vil også gerne have noget inspiration til weekenden, og her har man jo ofte lidt mere tid. Så derfor er vores nye initiativ med økologiske måltidskasser til weekenden en naturlig udvikling for os,” udtaler CMO i Aarstiderne, Philip Thestrup.

Der er således lagt i kakkelovnen til en videreudvikling af det eksisterende koncept med udgangspunkt i gode, økologiske råvarer – sandsynligvis tilsat opskrifter, der kræver en smule længere tid end de traditionelle måltidskasser til hverdagene, men stadig med afsæt i et ønske om at gøre madlavningen nemmere uden at slække på smag og sundhed.

Ifølge virksomheden er ambitionen på kort sigt, at 10% af de eksisterende kunder også vælger at udvide deres aftale til at omfatte weekenden. Ydermere håber Aarstiderne formentlig, at mange af de nye kunder, der får øjnene op for måltidskasse-konceptet, også vil vælge at alliere sig med virksomheden, når der skal mad på bordet i weekenden.

Attraktivt tilbud

Hvorvidt den nye satsning bliver en succes eller ej, kan kun tiden vise. Der er vind i sejlene ift. måltidskasser som koncept, og der er ingen tvivl om, at Weekendkasserne for mange umiddelbart vil være et attraktivt alternativ til selv at skulle snitte og hakke, men også ift. ”konkurrenterne” som fastfood eller færdigretter. Omvendt har de fleste, som Aarstiderne også selv nævner, mere tid i weekenderne til at lave mad, ligesom prisen naturligvis også spiller en væsentlig rolle.

Hvad tænker du om den nye satsning? Lyder Weekendkasserne som noget for dig? Lad os høre din mening i kommentarerne.

simple feast reklame

Simple Feasts kontroversielle reklame

Kød = cigaretter? Ja, ifølge ny kampagne

Det er efterhånden de færreste, der anfægter cigaretters skadelige virkning – talrige undersøgelser har vist, at regelmæssig rygning har konsekvenser, som strækker sig fra dårlig kondition til en væsentlig højere risiko for kræft. Men hvad med den store hakkebøf, der står på menuen i aften? I en ny kampagne sammenligner måltidskassevirksomheden Simple Feast, som sælger vegetariske måltidskasser, kødspisning med rygning og opfordrer i samme ombæring danskerne til at skære ned på kødet.

Hotline skal hjælpe hr. og fru Danmark med at droppe kødet

Og Simple Feast mener det tilsyneladende (relativt) alvorligt. Virksomheden har nemlig oprettet en hotline bemandet af ernæringseksperter, hvor kødspisende danskere, der går med overvejelser om eller sidder inde med spørgsmål ift., hvordan de kan skære ned på eller sågar droppe kødet, kan få rådgivning. Forhåbningen er, at danskere, som er seriøse omkring ønsket at skære ned på deres kødforbrug, vil gribe knoglen. ”Der sidder uddannede ernæringseksperter og læger bag telefonerne, så hvis du vil have seriøse spørgsmål, så får du seriøse svar,” udtaler administrerende direktør i Simple Feast, Jakob Jønck.

Hotlinen er en del af en større kampagne, der blandt andet også omfatter reklamer på TV, togstationer, busser og uddannelsesinstitutioner landet over – alt sammen med målet om at sætte spørgsmålstegn ved vores allesammens kødforbrug og skabe debat om kødets – ifølge Simple Feast – skadelige virkninger.

Et realitycheck og en opfordring til handling

Det er naturligvis altid en god idé at overveje, hvem der er afsenderen af et budskab, der forsøger at skabe debat, og i denne forbindelse er de færreste formentlig i tvivl om, at Simple Feast har en kommerciel interesse i kampagnen – nemlig at få flere danskere til at hoppe med på vegetar- eller veganervognen og forhåbentlig abonnere på virksomhedens måltidskasseordning. Ikke desto mindre udtaler Jakob Jønck, at der også ligger noget mere ideologisk til grund for kampagnen. ”Meningen med kampagnevideoen er at få os til at kigge på os selv og sige: hvor er det absurd den måde, vi lever på,” siger direktøren til dagbladet Politiken.

Et realitycheck og en opfordring til handling? Bedøm selv – se videoen nedenfor:

Misvisende eller ej?

Sammenligningen af vores kødforbrug med rygning har allerede bragt manges sind i kog, der påstår, at kampagnen både er usaglig og misvisende. De kritiske røster påpeger blandt andet, at kød (processeret okse- og svinekød) ifølge WHO øger risikoen for visse kræftsygdomme med 18%, mens rygning udsætter dig for en væsentlig større risiko – helt op til 2.500%. Statistikkerne taler således umiddelbart sit tydelige sprog – i hvert fald for så vidt angår den øgede risiko for kræft. Og flere eksperter mener da også, at der snarere er tale om en skræmmekampagne end reel oplysning. ”At droppe kødet kan være okay, men det er vildledende at bruge skræmmekampagner og sammenligne det med rygning. Det er helt ude i hampen,” mener ernæringsprofessor Arne Astrup fra KU ifølge Politiken.

Selv mener Simple Feast, at sammenligningen skal forstås som en ”absurd joke”. Hvad synes du? Giv din mening til kende, og lad os høre, om du er enig i kampagnens budskab.