Pescetar

Pescetar

Normalt bliver en vegetar opfattet som en, der udelader kød fra sin kost, men der findes flere kategorier inden for vegetarisme. Hver underkategori har implementeret fødevarer i kosten, som passer til præferencer i forhold til fødevarer. En af underkategorierne er ’pesco-vegetar’, som i daglig tale kaldes ’pescetar’. En pescetar spiser som udgangspunkt plantebaseret ligesom andre vegetarer, men fisk og skaldyr indgår også i en pescetars kost. Ikke alle pescetarer udelukker æg og mælkeprodukter.

  • Du kan bestille en vegetarisk måltidskasse i dag hos Simple Feast

Hvorfor blive pescetar?

Flere og flere vælger en vegetarisk kost, og for dem, der ikke går hele vejen, er kødfrie dage blevet populære. Som pescetar spiser du primært plantebaseret, og dine måltider har blandt andet grøntsager, bælgfrugter og kornprodukter som hovedingredienser, men supplerer med fisk, skaldyr, æg og mælkeprodukter. Følger du en pescetarisk kost, får du en masse fordele sundhedsmæssigt.

Dit helbred drager fordel af alle de grøntsager og frugter, som indgår i din kost. Samtidig sikrer du også, at din krop får den nødvendige protein og nok af de sunde omega-3 fedtsyrer gennem fisk. Derudover anbefaler Sundhedsstyrelsen, at danskerne skruer op for det ugentlige indtag af fisk og væsentligt ned for forbruget af kød. Dette vidner om, at der er flere sundhedsfremmende goder ved at vælge en pescetarisk kost.

Næringsmæssige fordele ved en pescetarisk kost

Hvis du overvejer at blive vegetar, men ikke kan undvære fisk, er der masser af inspiration at hente fra den pescetariske kost. Der findes oceaner af forskellige fisk og former for skaldyr, hvilket giver dig rig mulighed for at afprøve forskellige varianter og dermed også få forskelligartede næringsstoffer. Eksempelvis indeholder fede fisk som makrel, laks og sild en masse gode fedtstoffer, D-vitamin, selen og jod.

Derudover er der også magre fiskearter, som også er glimrende proteinkilder, men samtidig kalorielette. Foruden fisk og skaldyr er mælkeprodukter og æg også implementeret i kosten. Derfor får pescetaren fortsat alle nødvendige vitaminer og mineraler samt de helbredsmæssige fordele, der er ved at beholde disse fødevarer i kosten. De næringsstoffer, disse fødevarer supplerer en vegetarisk kost med, kan altså være en væsentlig hjælp til at opretholde din sundhed eller få bugt med helbredsmæssige problemer.

Fordele for miljøet

Du bliver pescetar, fordi du har lyst til at udelade kød fra din kost, men måske også på grund af de mange sundhedsmæssige fordele, der er ved denne kostretning. Men det er ikke kun dig, der ’vinder’ ved at fravælge kød og tilvælge en pescetarisk kost. Det gør miljøet også. Omkostningerne for klimaet er nemlig betydeligt højere i forbindelse med kødproduktion sammenlignet med fiskefangst og avl af afgrøder. Dog er det væsentligt at have in mente, at produktionen af mælkeprodukter er en tung post i klimaregnskabet.

Når det gælder fiskefangst, er der nogle faktorer, du kan holde øje med, for at tænke mere bæredygtigt. Over hele verden bliver der fanget fisk, og hos nogle fiskerier er etikken nærmest ikke-eksisterende. Konventionelt fiskeri har betydning for (vand)miljøet. Derfor kan du kigge efter forskellige mærkninger, der er din garanti for, at fisken kommer fra et fiskeri, der efterlever flere kvalitetskrav. Du kan blandt andet kigge efter MSC- og ASC-mærket og/eller vælge økologiske fisk.

0 comments on “PescetarAdd yours →

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *