Veganer

Veganer

En veganer spiser ingen former for kød, fjerkræ, fisk og skaldyr. Derudover er produkter fra dyr heller ikke en del af en vegansk kost. Veganere spiser derfor eksempelvis heller ikke mælkeprodukter og æg – og heller ikke honning, da det produceres af bier. Det betyder også, at veganere afholder sig fra brød, kager og anden spise, hvor produkter fra dyr indgår. Omdrejningspunktet for en vegansk kost er, at dyr skal undlades at udsættes for smerte og død, og i stedet skal dyrene have rig mulighed for at have et frit liv.

  • Hvis du vil kick starte din veganske livsstil, så kan du bestille en vegansk måltidskasse hos Simple Feast

Veganisme som livsstil

Veganisme er en kostretning, der over de sidste par år er blevet særdeles populær blandt mennesker verden over. Ligesom der findes flere typer mennesker, findes der også mange forskellige typer veganer. Nogle har valgt udelukkende at leve med en vegansk kost, men tager du udgangspunkt i The Vegan Society’s egen definition af veganisme, så er det en livsstil. Det betyder, at, da veganere har devicen om, at dyr ikke skal lide smerte eller dø, så gælder det alle aspekter i det menneskelige liv, hvor dyr indgår. Derfor er der flere veganere, der ikke går i lædertøj og bruger andre materielle genstande fremstillet på bekostning af dyr. Hestevæddeløb, zoologiske haver og andet underholdning, hvor dyr indgår, forkaster en vegansk livsstil også. Læs mere om veganske måltidskasser her.

Veganisme, kalorier og næring

Fjerner du pludseligt animalske produkter fra din kost, skal du være opmærksom på, at du får nok kalorier og næringsstoffer. Ganske vist er det sundt at implementere flere grøntsager i kosten, men der er ikke mange fibre og megen næring i en gnaveagurk og salatblade fra et iceberg. I en vegansk kost er det derfor vigtigt, at du vælger grove og fiberrige grøntsager såsom forskellige kåltyper, rodfrugter og svampe.

De fleste associerer ’proteiner’ med en stor bøf, et kyllingelår eller æg, og derfor kan det – for nogle – være en gåde at finde ud af, hvordan en vegansk kost kan indeholde proteiner. Men det er faktisk ikke svært. Plantebaserede fødevarer indeholder i sig selv proteiner – især linser, bønner og diverse nødder. Derudover har fødevareproducenter efterhånden gjort det lige så nemt at leve vegansk som ikke-vegansk, da hylderne i supermarkederne bugner med veganske alternativer.

Veganisme og vitaminer

Foruden at være opmærksom på at få kalorier og fibre nok, er der flere vitaminer, du skal undersøge, om du får en tilstrækkelig mængde af. B12-vitamin findes naturligt i produkter fra de animalske fødevarer, hvorfor en veganer ikke får B12-vitamin gennem kosten. Dog er der forholdsvist lette løsninger på dette problem. Først og fremmest kan du tage et kosttilskud med B12-vitamin. For det andet findes B12-vitamin i nogle typer plantemælk og i andre veganske alternativer til mælkeprodukter. D-vitamin får du naturligt gennem solens stråler, men når det bliver sent lyst og tidligt mørkt, kan det være svært at få tilstrækkeligt D-vitamin herfra.

Da en vegansk kost ikke indeholder fede fisk som laks, makrel og sild, der ellers indeholder gode mængder D-vitamin, kan D-vitaminet nemt fås som kosttilskud. Det samme gælder omega-3, som også primært fås gennem fede fisk. Omega-3 kan i stedet fås gennem chia- og hampefrø samt valnødder eller som et kosttilskud – også i vegansk udgave. For at være sikker på, at du får nok vitaminer og mineraler, anbefales det, at du bliver konsulteret hos din læge.

0 comments on “VeganerAdd yours →

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *